Oulun Musiikkijuhlien edeltäjä oli vuosina 1984-1990 kaikkiaan seitsemän kertaa järjestetty Madetojan viikko -tapahtuma. Festivaalin järjestämisen innoittajana toimi oululaissäveltäjä Leevi Madetojan mukaan nimetty, vuonna 1983 valmistunut Madetojan sali. Uusi konserttisali loi uusia mahdollisuuksia musiikkitapahtumille, ja paransi merkittävästi Oulun kaupunginorkesterin toimintaedellytyksiä.
Madetojan viikon seitsemänvuotisen historian aikana kuultiin kymmeniä konsertteja, enimmäkseen klassista musiikkia mutta myös esimerkiksi jazzia, ja osana tapahtumaa järjestettiin kansainvälisiä Tulindberg jousikvartettikilpailuja. Esimerkiksi vuoden 1989 kilpailu toi Ouluun kotimaisten kvartettien lisäksi osallistujia Länsi-Saksasta, Neuvostoliitosta, Ruotsista ja Norjasta.
Vuonna 1990 Madetojan viikolla kuultiin muun muassa kansainvälisessä nosteessa ollutta Tukholman Kamariorkesteria, kiinalaista uiguuri koloratuurisopraano Dilbéria, neuvostoliittolaista pianistia Oleg Maisenbergia, Sinfonia Varsovaa sekä Oulun kaupunginorkesterin solistina pianisti Olli Mustosta. Kuriositeettina mainittakoon myös, että Madetojan salin lämpiö toimi tapahtumapaikkana yöjamitapahtumalle nimeltään ”Räjähtävä Tango”, jossa Camus Nova yhtye tulkitsi muun muassa Astor Piazzollan modernia tangoa. Yhtyeen vierailijana nähtiin baritonifonisti Seppo ”Paroni” Paakkunainen.